Nintendo Wii U säljer riktigt dåligt under Q2

nintendo-wii-u

Nintendo har släppt siffrorna för andra kvartalet 2013 och bekräftat mångas farhågor om hur konsolen Wii U faktiskt säljer. Enligt Nintendo själva har bara 160 000 enheter skickats ut under andra kvartalet och tråkigt nog rör det sig om globala siffror. Annars brukar det bara rapporteras om hur den amerikanska försäljningen går, men här är det alltså definitiva siffror för hela världen.

Nintendo 3DS säljer betydligt bättre med 1,4 miljoner enheter rapporterade sålda under en tremånadersperiod. Till konsolen såldes 11 miljoner spel och applikationer, mycket tack vare populära titlar som Animal Crossing: New Leaf och Fire Emblem Awakening. Även Luigi’s Mansion 2: Dark Moon har visat sig vara en riktig storsäljare på många marknader, något Nintendo kan glädjas åt.

Med den närstående lanseringen av Xbox One och Playstation 4 så börjar tiden ticka för Wii U och Nintendo. Trots kommande stortitlar den den japanska konsolen och prissänkningar så går det inte bra för Nintendo idag. Bristande hårdvara och utvecklare som backat i sitt stöd till konsolen är två av många anledningar till varför Xbox och Playstation går mycket bättre.

The Legend of Zelda: The Wind Waker får en HD-remake till Wii U som lär öka försäljningen vid sin lansering, men ett enda spel kan inte lyfta konsolen till de nivåer som Nintendo behöver för att hålla sig kvar på marknaden. Visserligen finns understöd från titlar som Pikmin 3 och den omgjorda SNES-klassikern Earthbound, men hur länge kan de tre hålla stånd mot Microsoft och Sony?

Nintendo är ute på mycket hal is med Wii U och måste försöka hitta tillbaka till sin forna glans för att inta tappa greppet helt. Personligen skulle jag inte våga köpa en Wii eller Wii U med tanke på hur lågt stödet är hos spelutvecklarna idag – det finns helt enkelt inte en tillräckligt stor vilja att släppa Wii U-spel för att jag ska känna mig bekväm, så nästa köp blir en Xbox One eller Playstation 4.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.